Khamis, 26 April 2018

Cara-cara Memperbaharui Lesen JKKP Untuk Operator Kren

Assalamualaikum


Dalam post kali ini saya ingin share cara-cara untuk renew lesen JKKP bagi kren operator. Khususnya pada pada operator lama yang ingin menukar lesen dari lesen lama (Sijil Pendaftaran Operator Kren) kepada lesen baru (Slip Perakuan Pendaftaran - apply secara online)


Antara maklumat penting yang perlu anda tahu dan sediakan ialah:
1) Tarikh tamat lesen anda (hanya boleh renew 90 hari sebelum lesen anda tamat)
2) Kad Pengenalan (scan dalam bentuk PDF)
3) Surat Pengesahan Majikan (scan dalam bentuk PDF)
4) Laporan Perubatan / Medical Report (scan dalam bentuk PDF)

Step 1

Log in ke dalam akaun MyKKP anda


Step 2

Sila rujuk pada gambar



Step 3

Step 4



Step 5

PENTING!! 

Pastikan anda terlebih dahulu enable (membenarkan) komputer anda untuk pop-up.
Komputer kebiasaannya akan block segala pop-up dari keluar. Unblock dan klik pada Pembaharuan selepas anda klik  Tutup pada gambar di bawah



Step 6



Step 7

Semak segala maklumat diri anda. Sekiranya betul, boleh klik pada Seterusnya



Step 8



Step 9



Step 10



Step 11

Sekiranya petak masih kosong, anda perlu klik Tambah dan di ikuti step 1 - 4 dalam gambar di bawah



Step 12




Step 13

No MMC biasanya ada pada cop doktor di Medical anda. Sekiranya tiada, sila rujuk pada klinik yang anda telah buat medical





Step 13

Rujuk pada item yang di tulis sebelum Step 1 di atas, item tersebut untuk di gunakan di sini
Rujuk pada gambar di bawah untuk step-step yang perlu di ikut (1 - 4)




Step 14

Wajib ada 1 item dalam setiap kotak
Sekiranya ada dokumen lain untuk di sertakan, boleh tambah pada slot  Dokumen Sokongan





Step 15




Step 16

Tahniah! Anda sudah berjaya.



Step 17 (Untuk Semakan)




Step 18





Sekiranya permohonan anda sudah lulus, anda boleh klik ke kotak Lulus untuk print sijil / lesen baru anda. Untuk pertanyaan, sila komen di bawah

Terima kasih

Klik butang FB atau Twitter di bawah untuk share post ini sekiranya bermanfaat


51 ulasan:

  1. Assalamualaikum saudara.. terima kasih share info ni.. saya nk tanya.. knp sampai dekat step 7.. details saya kosong ye.. gambar pun xde.. kalau anak panah saya pergi ke ruangan kosong tu. ade simbol no entry.. saya dah buat 3hari.. tapi masih sama.. ade apa2 solution tak? terima kasih

    BalasPadam
    Balasan
    1. Cuba buat yg step 5 tu dulu.. Enable pop up

      Padam
    2. Bas mcm sy niy bru nk buat lesin kren mcm mne nye sy nk buat.. boleh wssp sy tau pon bos bgi no kpda sy nk hubungi 0105162984

      Padam
  2. Salam tuan saya nak riniew lisen tower crane..pengesahan majikan tiada kerja pon susah zaman skrang..boleh bantu saya tuan..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sy pun x pasti pasal ni.. Tapi cuba isi surat pengesahan tidak bekerja, kemudian submit.. Kalau x lulus boleh call jkkp macam mana cara nk buat

      Padam
  3. Doctor untuk renew perlukan ohd atau klinik biasa saja

    BalasPadam
    Balasan
    1. Klinik biasa pun blh.. Janji print siap2 medical form tu

      Padam
  4. assalamualaikum, kalau lesen da tamat masih bole guna ke langkah² diatas atau kena pergi ke pejabat jkkp?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Waalaikummussalam.. Masih boleh buat langkah di atas.. Tu kalau baru tamat tempoh.. Kalau dah lama tamat tempoh, itu mungkin kena pergi pjbat jkkp

      Padam
    2. Kalau sijil expired lebih daripada setahun, kena buat kursus refresher, baru mohon renew semula. Upload sijil refresher yang baru.

      Padam
    3. Kalau dah expired perlu guna borang 016 atau 058 atau bergantung pada JKKP negeri? Kalau pembaharuan lesen yang sudah expired kalau tiada majikan dan disertakan pengesahan tidak bekerja, adakah akan diluluskan atau dibatal/ditolak?

      Padam
  5. Salam tuan azlee..medical form tu kita nk dptkn dekat mane?ade dlm mykkp ke?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Waalaikummussalam.. Dalam mykkp ada.. Tgk step ke 13.. Tekan untuk muat turun borang.. Dalam blog ni pun ada

      Padam
  6. Macam mana nak download borang pengesahan tidak bekerja?

    BalasPadam
  7. Macam mana nak download borang pengesahan tidak bekerja?

    BalasPadam
  8. Lupa pin nombor atau cod nombor

    BalasPadam
  9. Bagaimana jika akedemik hanya sekolah rendah sahaja

    BalasPadam
  10. Assalamualaikum saya offshore kren operator subsea division..memiliki sparrow stage 3 dn local Th marine stage3 berserta IMCA MEMBERS dan imca log ..dan sekarang pihak JKKP mewajibkan Perakuan kelayakan PMA..Bagimana saya harus mendapatkan dari JKKP.

    BalasPadam
    Balasan
    1. kena mohon surat kelulusan rekabentuk mesin angkat drp JKKP Ibu Pejabat. Baca maklumat di laman web DOSH. Lepas tu buat pendaftaran melalui MYKKP. https://www.dosh.gov.my/index.php/services/enforcement/approval-and-authorisation/hoisting-machine-design

      Padam
  11. Lesen saya mati 8hb 8 xboleh renew dh ke sbb krg dri 90 hari...

    BalasPadam
  12. Untuk jkkp johor cerewet sikit.sila scan ic berwarna.dorg xnak y fotostat then baru scan

    BalasPadam
  13. Adakah borang medical check up berlainan antara tower crawler dan mobile? Ataupun sama je borang dia bang?

    BalasPadam
  14. Salam.. boleh tanya.. biasa berapa lama permohonan akan dapat keputusan. Sbb saya dah 5 hari buat online sampai sekarang status masih dalam semakan.. trima kasih..

    BalasPadam
  15. Tempoh sah laporan perubatan sampai bila
    Sbb dh hampir sebulan saya masih x dpt nak log in untuk renew opr kren ,asyik gagal

    BalasPadam
  16. Salam tuan, kalau lesen dah tamat tempoh lebih 2 tahun masih dapat renew tak?

    BalasPadam
  17. Hi sir,bila nak click pembaharuan,dia tunjuk error kemas kini deraf.macam nakbuat ye

    BalasPadam
  18. sy nak tny.sy dah renew lesen utk abg sy operator tower crane..bla sy cek status dibatal/tolak..alasan disitu selesai diproses -dibataklan,apa mksudnya ya..mohon sifu2 reply sepantas yg boleh.lesennya akan tamat pada 15/10/2020..

    terima kasih

    BalasPadam
    Balasan
    1. boleh cuba whatsap 0146054021

      Padam
    2. Lesen kren JKKP..saya dah mati..saya dah lama tak kerja operator kren..macam mana nak hidup balik lesen kren jkkp..

      Padam
  19. Salam..saya nak tanya,ade tahu tak mane2 yg buat ruuner utk jkkp license renewal ni..operator dekat site saya nak pakai...

    BalasPadam
  20. Renew jkkp scaffolding dan kren. Boleh whatsapp 0146054021

    BalasPadam
  21. Saya nak tanya lesen kren berantai saya sudah tamat tempoh..dulu pernah hantar untuk renew pada tahun 2016 sampai sekarang lesen sya tidak d hantar balik dengan saya...sudah tanya dengan JKKP Miri,diorg tidak tahu..dulu diorang JKKP Miri suruh hantar ikut alamat yg mereka org bagi...jadi sampai skrg tiada feedback..

    BalasPadam
  22. Assalamualaikum tuan,tanya ckit boleh,mcm mna nk renew lesen cren yg dh lama tamat tempoh,dh 2,3 thun dh mati boleh tuan jelaskn pda saya sikit mcm mna cara

    BalasPadam
  23. Salam sejatera saudara.. Saya mahu bertanya mengenai renew lesen crawler kren.. Saya punya lesen expired 21/01/2021 sampai sekarang saya belum renew lg.. Di sebabka
    n lockdown dekat kilang..bermula 14/01/21..adakah lesen saya masih dapat di renew semula..

    BalasPadam
  24. Assalamualaikum..sya dh renew lesen crane dh..nak tanya proses nak luluskan lesen tu ,brpa hari?

    BalasPadam
  25. salam tuan..saya sudah lama tidak bkerja...macam mana nak renew lesen...sebab saya tiada majikan lagi...

    BalasPadam
  26. Assalammuallaikum..saya punya iD mykkp sudah lupe.macam mana nak buat ye en.??

    BalasPadam
  27. Hi bos...kalau lesen mati terlebih 90 hari?..masih boleh renew ka tu?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Boleh.. Sepatutnya x masalah.. Akan ada masalah bila lesen expired lebih dari 2 tahun

      Padam
  28. Runner jkkp dan cidb 0146054021

    BalasPadam
  29. Macam mane kalau tak ad surat majikan

    BalasPadam
    Balasan
    1. Boleh print surat pengesahan tidak bekerja. Isi & scan balik untuk upload dalam mykkp.

      Surat tu ada dalam post sy sebelum yg ni

      Padam
  30. Kalau lesen kren tu dah tamat tempoh dah 1 tahun lebih,MCM mane plak ekk...

    BalasPadam
  31. Assalamualaikum nak tanya berapa lama nak renew lesen sebelum tamat tempo tq

    BalasPadam
    Balasan
    1. Waalaikummussalam.. Paling awal boleh renew 90 hari sebelum tarikh expired

      Padam